Regulamin Katedry Judaistyki im. Tadeusza Taubego
Uniwersytetu Wrocławskiego
I. Katedra
§ 1
- Katedra Judaistyki im. T. Taubego, zwana dalej Katedrą, działa na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Statutu Uniwersytetu Wrocławskiego (dalej: Statut), innych uregulowań wewnętrznych oraz niniejszego Regulaminu.
- Katedra jest jednostką organizacyjną Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Wrocławskiego, zwanego dalej Wydziałem.
- Zadaniem Katedry jest prowadzenie działalności naukowej i dydaktycznej oraz kształcenie kadr naukowych w obszarze studiów żydowskich.
- Strukturę organizacyjną Katedry określa Regulamin Organizacyjny Uniwersytetu Wrocławskiego.
II. Kierownik Katedry
§ 2
- Katedrą kieruje Kierownik Katedry (zwany dalej Kierownikiem) powoływany przez Rektora, na wniosek Dziekana zaopiniowany przez Radę Wydziału, na okres kadencji Rektora.
- Kandydata na Kierownika przedstawia Dziekanowi Rada Katedry, po przeprowadzeniu konsultacji, o których mowa w § 3.
- W Katedrze mogą być powoływani zastępcy Kierownika na okres kadencji Rektora. O liczbie zastępców Kierownika, nie większej niż dwóch, decyduje Dziekan na wniosek Kierownika.
- Rektor powołuje i odwołuje zastępców Kierownika na wniosek Dziekana zaopiniowany przez Radę Wydziału.
- Zadania zastępców Kierownika określa Kierownik.
§ 3
Zasady przeprowadzenia konsultacji w sprawie proponowania kandydata na Kierownika:
- Rada Katedry powołuje co najmniej trzyosobowy Zespół do przeprowadzenia konsultacji, w którego skład wchodzi jeden przedstawiciel pracowników administracji lub biblioteki;
- Zespół ustala listę osób, spełniających warunki statutowe do pełnienia funkcji Kierownika, i uzyskuje ich zgodę; powstałą w ten sposób listę wpisuje się na karcie indykacyjnej;
- W głosowaniu tajnym Rada wyłania z nazwisk na karcie indykacyjnej kandydata; kandydatem zostaje osoba, która uzyska bezwzględną większość głosów wszystkich uprawnionych do głosowania członków Rady; jeśli pierwsze głosowanie nie wyłoni kandydata, głosowanie może być dwukrotnie powtórzone; procedurę tę można przeprowadzić również środkami komunikacji elektronicznej zapewniającymi tajność głosowania.
- Wyłonionego w ten sposób kandydata Rada Katedry proponuje Dziekanowi.
§ 4
Zadania Kierownika określa Statut. Kierownik w szczególności:
- jako przełożony wszystkich pracowników Katedry w zakresie swoich kompetencji kieruje polityką kadrową Katedry, występując z wnioskami w sprawie zatrudniania pracowników, urlopowania, awansowania, nagradzania i karania; dba o podnoszenie kompetencji zawodowych pracowników Katedry;
- organizuje i nadzoruje działalność naukową w Katedrze, w tym stwarza warunki do pozyskiwania przez pracowników środków finansowych na badania naukowe;
- organizuje, koordynuje i nadzoruje działalność dydaktyczną w Katedrze, uwzględniając zasady systemu zapewniania jakości kształcenia;
- zarządza mieniem i dysponuje środkami finansowymi Katedry w zakresie swoich kompetencji;
- sprawuje kontrolę zarządczą w Katedrze;
- występuje do właściwych organów Uniwersytetu z wnioskami we wszystkich innych sprawach dotyczących Katedry;
- wyznacza zakres działania (zadania) i kompetencje swoich zastępców.
III. Rada Katedry
§ 5
- W skład Rady Katedry, zwanej dalej Radą, wchodzą wszystkie osoby zatrudnione w Katedrze na minimum pół etatu.
- W posiedzeniach Rady może uczestniczyć z głosem doradczym przedstawiciel studentów oraz wszyscy doktoranci Katedry Judaistyki. Przedstawiciela studentów wyłaniają starostowie lat z własnego grona.
- W posiedzeniach Rady, po złożeniu stosownego wniosku przez związek zawodowy, którego członkowie są zatrudnieni w Katedrze, może uczestniczyć z głosem doradczym przedstawiciel tego związku zawodowego.
- W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby, które przed przejściem na emeryturę były zatrudnione w Katedrze na stanowisku profesora.
- W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zapraszane przez Kierownika.
§6
- Kierownik zwołuje posiedzenia Rady co najmniej dwa razy w ciągu semestru z inicjatywy własnej lub co najmniej 3 członków Rady; obrady można przeprowadzić również środkami komunikacji elektronicznej. Przy głosowaniach w sprawach osobowych dopuszcza się tylko takie oprogramowanie, które zapewnia tajność głosowania.
- O terminie i miejscu posiedzenia Rady przewodniczący zawiadamia drogą mailową członków Rady oraz osoby, o których mowa w § 5 ust. 2–4, nie później niż 7 dni przed dniem posiedzenia. Do zawiadomienia dołączane mogą być projekt porządku obrad oraz inne dokumenty.
- W przypadkach szczególnie uzasadnionych zwołanie posiedzenia może nastąpić w terminie dostosowanym do okoliczności.
§7
- Posiedzeniom Rady przewodniczy Kierownik, a w razie jego nieobecności – wyznaczony przez niego zastępca.
- Posiedzeniom Rady, której przedmiotem obrad jest wyrażenie opinii w sprawie wniosku o odwołanie Kierownika przewodniczy wybrany doraźnie członek Rady posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego.
- Rada obraduje na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy składu; obrady można przeprowadzić również środkami komunikacji elektronicznej z zapewnieniem tajności głosowania.
- Rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, jeżeli Ustawa lub Statut nie stanowi inaczej; procedurę tę można przeprowadzić również środkami komunikacji elektronicznej.
- W sprawach osobowych Rada podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym; procedurę tę można przeprowadzić również środkami komunikacji elektronicznej zapewniającymi tajność głosowania. Na wniosek członka Rady ten tryb głosowania może być wprowadzony w innych sprawach.
- Członkowie Rady uczestniczą w jej posiedzeniach osobiście (w tym za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej) i tylko oni biorą udział w głosowaniu.
- Dla przeprowadzania głosowań powoływana jest komisja skrutacyjna w składzie co najmniej dwuosobowym.
- Posiedzenia Rady są protokołowane. Osobę protokolanta proponuje Kierownik. Papierowe i cyfrowe wersje protokołów, wraz z pozostałą dokumentacją, są przechowywane w zasobach Katedry.
§8
- Rada czuwa nad poziomem i rozwojem prowadzonych w Katedrze badań i dydaktyki oraz nad rozwojem kadry badawczo-dydaktycznej i dydaktycznej.
- Do kompetencji Rady należy w szczególności:
- 1) opiniowanie zamierzeń dotyczących kierunków badań naukowych prowadzonych w Katedrze z uwzględnieniem strategii rozwoju naukowego Katedry;
- 2) opiniowanie wniosków w sprawach pracowniczych, w szczególności dotyczących zatrudnienia, awansów, nagród, odznaczeń, zwolnień, urlopów naukowych i szkoleniowych;
- 3) inicjowanie i opiniowanie zmian dotyczących struktury Katedry;
- 4) inicjowanie i opiniowanie zmian programów studiów, z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez Zespół ds. Jakości Kształcenia;
- 6) opiniowanie projektów planów rzeczowo-finansowych Katedry;
- 7) opiniowanie sposobu wykorzystania środków finansowych znajdujących się w dyspozycji Katedry, w tym wydatków związanych z wydawaniem prac naukowych pracowników Katedry;
- 8) wyrażania opinii w innych sprawach dotyczących działalności Katedry, w szczególności:
- a) proponowania osób do pełnienia funkcji Kierownika,
- b) opiniowanie wniosków o odwołanie Kierownika i jego zastępców.
- Rada może powoływać stałe lub doraźne zespoły i komisje oraz określać ich zadania. W skład zespołów i komisji mogą wchodzić, oprócz członków Rady, pracownicy Katedry niebędący jej członkami.
IV. Jednostki organizacyjne
§9
- W Katedrze mogą funkcjonować pracownie naukowe i dydaktyczne, które organizują i prowadzą działalność naukową/dydaktyczną. Pracownią kieruje Kierownik pracowni, podlegający Kierownikowi Katedry.
- W Katedrze działa biblioteka, będąca częścią składową uczelnianego systemu biblioteczno-informacyjnego. Działanie Biblioteki Katedry reguluje Dział VII Tytułu V Statutu.
V. Postanowienia końcowe
§10
- Zmian w Regulaminie dokonuje się w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Rektora.
Regulamin przyjęty przez Radę Katedry Judaistyki 3 kwietnia 2025